bux.sk
knihy, ktorými žijete
Úvodná stránka
Buxcafe Knižné podcasty Eknihy na Bux.sk

Plnokrvný historický román

Eva Ava Šranková: Izabela. Láskou spútaní Debutový román Evy Avy Šrankovej, pochádzajúcej z krásneho a dejinami opradeného mesta Nitra, prirovnávajú k slávnej Angelike alebo príbehom z pera Juliette Benzoniovej. Je Izabelaskutočne taká kvalitná, alebo ide len o premyslený marketingový ťah?

Šranková Ako je zrejmé z názvu, dej sa bude venovať osudovým peripetiám Izabely a jej ceste za láskou a šťastím. Ak však čakáte príbeh z červenej knižnice, odhoďte svoje vžité stereotypy. Eva Šranková totiž nekĺže len po povrchu, ale zavŕtava sa pekne hlboko. Okrem pútavého deja, ktorý vás prinúti nepustiť knihu z ruky, vás totiž neminú ani dobové reálie. Spoločenská situácia vo Francúzsku 15. storočia, priebeh a dôsledky storočnej vojny, jej dopad na život urodzených i poddaných, vtedajšie stolovanie i odievanie – to všetko je potrebné na dôkladné a hlavne uveriteľné vykreslenie prostredia, v ktorom sa príbeh odohráva. Autorka venovala skúmaniu a príprave na román množstvo času a z jej riadkov je to zreteľne poznať. Mená z učebníc dejepisu sa stávajú plnokrvnými osobami z mäsa a kostí (alebo z písmen?), so všetkými kladmi a zápormi. Pri písaní historických románov je veľmi dôležité nájsť správnu mieru medzi realitou a fikciou a namiešať tak koktail, ktorý bude chutiť laikom aj čitateľom túžiacim po poznaní. Talentovanej Nitrančanke sa to podarilo, preto neváhajte a nechajte sa Izabelou uniesť aj vy.

Izabela. Láskou spútaní
Izabela vyrastá ako dcéra nemeckého obchodníka, až kým ho neprávom neobvinia a on neskončí na popravisku. Nechýba veľa a o život by prišla aj samotná mladá žena. V poslednej chvíli ju zachráni francúzsky šľachtic Filip de Vosges a v Izabele vidí ženu, ktorú kedysi miloval. Vezme ju pod svoje ochranné krídla a Izabela čoskoro spoznáva Filipov hrad v Lotrinsku aj osudy jeho obyvateľov. A práve tu sa zoznamuje nielen s Filipovým nevlastným bratom Andrém, ktorý sa zmocní jej srdca, či s Agnés, predstavenou neďalekého kláštora, ale predovšetkým so svojou minulosťou. Práve tá ju privedie k poznaniu vlastného pôvodu a najmä na cestu pomsty ľuďom, ktorí ublížili jej rodičom a pripravili ich o spoločné šťastie…

Dej je popretkávaný postavami, ktoré vám istotne učarujú – či už ide o Izabelinu priateľku (?) Margarétu, perzskú otrokyňu Samiru, alebo Reného de Bar, vojvodu lotrinského, ktorý významnou mierou prispeje k zmenám v hrdinkinom živote.

Ako som už spomenul, Eva Ava Šranková je prirovnávaná k slávnym predchodcom. Ale je to chyba. Pretože ona je originál.

Prečítajte si úryvok z knihy Izabela. Láskou spútaní.

Marek Zákopčan